Of je het nu met je kerk, je kring of alleen behandelt, een degelijke bijbelstudie wordt altijd gewaardeerd. Zo’n bijbelstudie bieden wij graag aan. Daarom verschijnt er jaarlijks minstens één bijbelstudie bij Uitgeverij Vuurbaak, die we maken in samenwerking met Steunpunt Bijbelstudie. Op deze pagina zetten we de beschikbare bijbelstudies voor je op een rijtje.

In de bijbelstudies wordt elk hoofdstuk afgesloten met vragen voor groepsbespreking. Klik op de titel van het boek om naar de pagina van dat boek te gaan, voor meer informatie.


Houd vol!

Houd vol!
Henk van de Kamp

Vind je het ook lastig om te geloven in een onzichtbare Heer? Om een toekomst te verwachten waarvan je nog niets kunt zien? Dan is de brief aan de Hebreeën echt iets voor jou!

Deze brief verdient een plek in de reisbagage van elke christen.

Gods liefde voor jou

Gods liefde voor jou
Ds. Rutger Heij

‘God is liefde’ is een tekst in de Bijbel die veel mensen raakt. Het is fijn om zo’n God te hebben. Bij Hem voel je je veilig en geliefd. Lastig is dat je in de Bijbel ook leest over Gods woede en straf. Is dit dezelfde God?
Je kunt de neiging hebben die gedeelten over te slaan. Voor jou is God het een of het ander. Als Hij liefde is, straft Hij niet, als Hij straft, kan Hij onmogelijk liefhebben. Hierdoor wordt onduidelijk waarom je God zou dienen. Wat je ook kunt doen is de uitdaging aangaan om te onderzoeken wat ze met elkaar te maken hebben.
De negen bijbelstudies in dit boek belichten Gods liefde voor jou vanuit bekende en minder bekende gedeelten. Eén ding is duidelijk: Gods liefde voor jou verandert nooit.


ElisaElisa
Ds. Cees van den Berg

Als leerling en opvolger van Elia vervult Elisa een minstens zo belangrijke rol in de Bijbel. Hij is een beslissende factor bij acties tegen vijanden van Israël. Keer op keer treedt hij reddend op voor profetengroepen en individuele personen. In levensbedreigende situaties laat hij horen en zien dat de Heer de enige bron van leven is.

Deze bijbelstudie verkent de persoon Elisa en zijn tijd, evenals de boodschap die deze profeet had voor zijn en onze tijd. Ook zijn geschiedenis draagt het stempel van God. Het vertelt van zijn reddingswerk in donkere tijden om mensen te leren leven van Hem alleen!


Het boek van de twaalf profeten

Het boek van de twaalf profeten
Marius van Rijswijk

In de bijbelboeken van de twaalf kleine profeten zoekt God in liefde zijn volk. Het volk leeft vaak niet met God, wat met name blijkt in afgodendienst en sociaal onrecht. God roept daarom het volk door de profeten op tot bekering. Ook andere volken zullen zich voor God moeten verantwoorden. Maar er klinkt een hoopvolle boodschap: bij God is er redding voor mensen van alle volken.

De bijbelboeken van de twaalf profeten leren uitzien naar de komst van Jezus. Hij zal mensen met God verzoenen door zichzelf aan het kruis te geven. Zo is er voor iedereen die gelooft in Jezus Christus deze goede boodschap: dat God bij hen wil zijn en hen wil zegenen.


RomeinenRomeinen
Pieter Niemeijer

Waar staat een kleine christelijke gemeente voor in een wereldstad? In een omgeving waarin alles lijkt te draaien om de macht van de keizer bepaalt de apostel Paulus de lezers van zijn brief aan de Romeinen bij het recht van God.

Paulus schrijft over het wereldse leefklimaat en Gods oordeel daarover, de redding die er in Christus is voor ieder die gelooft, en Gods trouw aan zijn beloften de eeuwen door. De aandacht voor het samenleven in de kerk met alle verschillen in achtergronden en meningen, en voor de missionaire kracht van het evangelie, maakt Romeinen een brief waaruit ook vandaag veel te leren valt.


Ik kies jou

Ik kies jou
Ds. Roel Meijer

Wat een zegen is het om steeds meer te beseffen dat er een God is die onvoorwaardelijk kiest. Zijn liefde in Christus straalt er door heen. Maar wat betekent het dat God voor jou kiest? En wanneer ben je daar zeker van? Vanuit vier bijbelgedeeltes gaat deze bijbelstudie over allerlei vragen rondom Gods uitverkiezing. Vanuit concrete situatiebeschrijvingen gaan we op zoek naar antwoorden in de Bijbel.


JozefJozef
Ds. Cees van den Berg

Wat is het aangrijpend om door je eigen broers als slaaf verkocht te worden naar Egypte en zelfs voor jaren onschuldig in de gevangenis te verdwijnen. Maar op een dag wordt Jozef voor de farao geleid om diens dromen uit te leggen. Van hem mag hij Egypte gaan regeren en redden van de hongerdood.

Het verhaal brengt je bij Jezus. Ook Hij leerde dienen als een slaaf, en via het kruis ging Hij naar de troon in de hemel om de wereld te redden. Vandaag wil God jou in Zijn werk betrekken. Hij wil je de gezindheid van Jezus geven en je leren dienen zoals Hij, om je straks te laten delen in de regering van de nieuwe wereld.


Op weg naar de nieuwe aarde

Op weg naar de nieuwe aarde
Piet Houtman

De nieuwe aarde is onze bestemming. Onze Heer en God komt om zijn wereld, waarin Hij ons een plek gegeven heeft, nieuw te maken. We mogen het koninkrijk van God vóór ons zien liggen. Wat betekent dat voor ons leven nu? Hoe zijn we naar die toekomst onderweg? In zeven bijbelstudies worden deze vragen behandeld. Inclusief vragen voor de groepsbespreking.


Galaten

Galaten
Ds. Roel Meijer

Wat betekent het om in Christus werkelijk vrij te zijn? Daar gaat de korte en pittige brief van Paulus aan de Galaten over. Het is een heel kernachtige en betekenisvolle brief ook voor ons vandaag. Aan de hand van de volgende zeven thema’s wordt heel de brief besproken: genade, vrijheid, de wet, het verbond, de Geest, het Leven en de eenheid in Christus. Elk hoofdstuk is aan het eind voorzien van diverse vragen en gesprekspunten voor bespreking.


Gideon

Gideon
Ds. Cees van den Berg

De bevrijding onder leiding van Gideon is een mooi voorbeeld van wat er door geloof kan gebeuren. (Hebreeën 11:32-34). Gideon werd met zijn vragen en twijfels door God ingeschakeld en klaargemaakt voor een enorme taak. Een duik in de geschiedenis die God heeft gemaakt, opent je ogen voor wie God is en hoe Hij werkt via mensen zoals wij. Zo wil Hij je motiveren om je met vertrouwen in te zetten voor zijn reddingswerk vandaag. Hij doet het nog altijd even wonderlijk.


JeremiaJeremia
Ds. Dick Dreschler

Jeremia is in zijn boek heel open over wat er in zijn hart leeft. Hij brengt een boodschap van God, maar geeft ook aan dat hij dit soms ‘tegen wil en dank’ doet. Hij is de profeet die net voor de verwoesting van het Jeruzalem aan Juda moet vertellen dat deze verwoesting eraan komt.

Juist omdat Jeremia zo open is over zichzelf is het boeiend om dit boek in deze tijd te bestuderen. Hoe ga je zelf om met Gods woord en de roeping die daarin op je afkomt? Hoe ga je om met straf, oordeel en lijden? Hoe beoordeel je profetie en laat je je zelf door God een weg wijzen? Dat zijn een aantal vragen die in deze bijbelstudie aan de orde komen.


Amos

Amos
Pieter Niemeijer

De profetieën van Amos kennen een indrukwekkende inzet. Amos pakt het onrecht in zijn dagen aan en spaart daarbij de elite niet. Hij legt een rechtstreekse link tussen ons sociale optreden en de dienst van God.

De volstrekte eerlijkheid van Amos spreekt ons aan. Moeilijker hebben we het ermee dat zijn boek zoveel oordeel bevat. Hoe verhoudt zich dat tot het evangelie van Christus? Wat kunnen we vandaag met zijn boodschap?


KolossenzenKolossenzen
Ds. Alko Driest

Kolossenzen is een bijbelstudie over een korte brief, maar wel een brief met een wijde blik: Paulus betrekt het werk van Christus op heel de kosmos met alle krachten die daarin optreden en stelt Gods machtspositie over heel de geschapen wereld centraal.

De apostel stelt met kracht dat de christelijke gemeente alleen van Hem afhankelijk is naar wie de gemeente is genoemd: Christus! Daarbij onthult Paulus de lezer het mysterie van God: Christus heeft zijn leven gegeven voor hen die bij Hem horen en die in Hem geloven; dit geldt niet alleen voor Joden maar ook voor niet-Joden, waar ook ter wereld.


Deuteronomium

Deuteronomium
Ds. Dick Dreschler

Mozes staat op de drempel van het beloofde land, als hij spreekt in Deuteronomium. Het onderwijs dat God in de woestijn gaf, moet in de praktijk worden gebracht. Mozes benadrukt dat Israël de levende God niet moet vergeten.
Ook vandaag is dit bijbelboek een oproep om te leven vanuit Gods liefde en met het oog op de toekomst.


PsalmenPsalmen
Ds. D. Grutter

De Psalmen inspireren bijbellezers dagelijks. Ze worden al eeuwenlang veel gelezen en gezongen. God wordt geloofd, zonden worden beleden en er wordt ook in getreurd. Want ‘voor alles wat gebeurt is een uur’ en daarin gaan de Psalmen ons voor.

Psalmen zijn ook profetisch. Heel duidelijk wordt door geïnspireerde dichters verwezen naar het koningschap dat komt. De messias wordt verwacht.

Ds. Grutter neemt je mee op ontdekkingsreis door de Psalmen om tot inzicht en verwondering te komen over de kracht waarmee sommige Psalmen al spreken over de komst van Christus!


Efeze

Efeze
Ds. Alko Driest

Ds. A.H. Driest laat ons met andere ogen naar het bekende bijbelboek Efeziërs kijken. Dit bijbelboek is tijdloos actueel. Het gaat over geloof en wedergeboorte, over huwelijk en kerk; ook over problemen daarmee. Efeziërs is een bemoedigend boek: door de heilige Geest geleid kan Paulus hulp bieden en richting wijzen aan christenen van toen en van nu.


Geniet van het leven!Geniet van het leven!
H. van den Berg

Wie de naam “Prediker” hoort, denkt haast vanzelf aan de uitdrukking ‘lucht en leegte’, dus aan ‘ijdelheid der ijdelheden’.
En inderdaad heeft de Prediker gezien dat het leven vluchtig is en snel voorbijgaat. Maar wie aandachtig leest, zal daar niet blijven steken. Zijn boodschap houdt veel meer in. Hij zet dat vluchtige leven in het licht van de eerbied voor God. Zijn advies: Geniet van al het goede, want het is een gave van God.
Geniet van het leven! is een praktische bijbelstudie vol wijze raad. De vragen die de Prediker stelt, zijn van alle tijden. De vragen van Prediker zijn de onze.


Close

Cart

Geen producten in de winkelwagen.