Heb jij een boek geschreven en wil je dat dat uitgegeven wordt? Dan stuur je het waarschijnlijk naar een of meerdere uitgeverijen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw manuscript in ieder geval goed beoordeeld kan worden? We geven 5 tips.

 

1. Haal zo veel mogelijk spel- en grammaticale fouten uit je manuscript. Dat leest prettiger, staat verzorgd, en waarderen wij enorm. Doe dus altijd een laatste spellingscontrole op je manuscript voor je het naar de uitgeverij stuurt. (Natuurlijk weten we: een enkel foutje kan gebeuren. We zijn zelf ook niet perfect ;).)

 

2. Besteed aandacht aan de e-mail waarmee je je werk introduceert. Als je e-mail goed verzorgd en interessant, prikkelend of intrigerend is, zullen we met enthousiasme aan je manuscript beginnen. Goed om in je e-mail op te nemen: waarom past jouw manuscript bij onze uitgeverij?

 

3. Wees volledig. Op onze website vragen we om (een deel van) je manuscript, een synopsis en iets over jezelf. De synopsis (samenvatting) ontvangen we graag zodat we de strekking van je manuscript alvast kunnen overzien, wat het lezen vergemakkelijkt. De reden dat we iets over jou willen weten, is om je verhaal beter te kunnen plaatsen. Puntje extra scoren? Vertel iets over de doelgroep van je boek. 

 

4. Geef genoeg informatie, maar niet te veel. We krijgen regelmatig manuscripten toegestuurd, dus is het verstandig om kort en bondig te zijn in je synopsis en mini-bio. Je hoeft bijvoorbeeld in je mail geen synopsis te geven als je die ook in een los bestand toevoegt. Hoewel we van lezen houden, hebben we geen zeeën van tijd voor elk manuscript.

 

5. Check of je je manuscript ook echt meestuurt! Het overkomt ons allemaal wel eens: je vergeet een bijlage toe te voegen aan je mail. Niet erg natuurlijk, maar het kan wel slordig overkomen.

 

Heel veel succes, en wie weet vinden we jouw manuscript binnenkort in onze inbox! En houd onze Vuurblog goed in de gaten, want binnenkort geven we extra handige tips over hoe je ons kunt overhalen jouw boek uit te geven!

Close

Cart

Geen producten in de winkelwagen.